Doel van deze tool
In deze voorbeeldenquête van een 'nieuw product' is een consumptieartikel gekozen, en wel een tennisschoen voor dames. Om
de target verkoopprijs voor dit nieuwe product te bepalen, is een enquête ontwikkeld. Natuurlijk zijn de kenmerken van het
product en het productconcept bepalend voor de specifieke vragen die er bij het enquêteren van klanten of handelaren moeten
worden gesteld.
In te vullen velden
Per klant/handelaar dient deze enquête apart ingevuld te worden.
- In het genoemde voorbeeld, een enquête rond de marktintroductie van een damestennisschoen, worden in het eerste gedeelte de
belangrijkste criteria van het product doorlopen wat betreft hun belang voor de klant/handelaar. De diverse criteria moeten elk op basis van hun
invloed of belang met punten worden gewaardeerd. In totaal kunnen er 100 punten (= 100%) worden verdeeld.
- In het tweede gedeelte wordt nagegaan welk belang er aan het gebruik van bepaalde componenten wordt gehecht en worden deze
componenten gerelateerd aan de hoofdcriteria. De toekenning aan de hoofdcriteria van een gebruikswaarde per component wordt
eveneens door middel van een percentuele puntentoekenning uitgevoerd. Dat betekent dat voor de componenten binnen een hoofdcriterium
in totaal 100 punten (= 100%) moeten worden toegekend.
- In het derde gedeelte van de enquête wordt de geënquêteerde gevraagd een verkoopprijsrangschikking te geven. Daarachter gaat
een van de belangrijkste vragen uit de enquête schuil: 'Hoeveel is de klant/de markt bereid voor een bepaald product te betalen?'
Daarbij moet altijd ook worden gekeken naar de eigenschappen, kenmerken en functies die daarvóór conform de gekozen weging
zijn toegekend. Er zijn twee vormen van enquêteren mogelijk:
- een enquête op basis van prijsvoorstellen: bij deze versie krijgt de geënquêteerde een aantal mogelijke prijzen voorgelegd.
De geënquêteerden kunnen opnieuw 100 punten verdelen en kennen aan de door hen gekozen verkoopprijs uit de lijst van voorgelegde
prijzen het hoogste aantal punten toe.
- een enquête zonder prijsvoorstellen: de geënquêteerden krijgen geen prijsindicaties voorgelegd. De geënquêteerde moet dus
op grond van zijn eigen inschatting een mogelijke verkoopprijs geven.
De tweede variant is absoluut gecompliceerder en zal bij de analyse van de enquêtegegevens een breed uitwaaierend verkoopprijzenspectrum
te zien geven. Een dergelijke enquêtevorm kan bovendien ook problemen opleveren. Iemand die niet weet welke kosten met een
product gepaard gaan en wat de totale afzet zal zijn, kan zonder een bepaald prijskader bijna onmogelijk een realistische
prijsinschatting maken. Om die reden is bij het genoemde voorbeeld uitgegaan van variant 1, een verkoopprijsenquête op basis
van prijsvoorstellen.
Resultaten
Als u deze informatie over het enquêteren van klanten/handelaren goed hebt gevolgd, zult u gemerkt hebben dat de vraag naar
de mogelijke afzet tot nu toe ontbrak.
De verwachte afzet is, behalve de verkoopprijs en de kosten, een van de belangrijkste factoren bij berekeningen voor 'Target
Costing'.
Voor het enquêteren van klanten/handelaren moet echter per geval worden bekeken of er vragen kunnen worden gesteld over de
mogelijke afzet over een bepaalde periode en in welk verband dit kan gebeuren. Blijken uit deze gegevens bruikbare factoren
naar voren te komen die gebruikt kunnen worden voor een meerjarige prognose van de totale afzet? Ook deze vraag moet van geval
tot geval worden bekeken.
Marktonderzoek is dan ook onmisbaar als onderzoeksinstrument voor het bepalen van marktaandeel, verkooppotentieel en als informatiebron
over de kenmerken van de doelgroep. Deze kunnen, afgezet tegen het eigen potentieel, veel informatie opleveren en laten prognoses
toe waarmee realistische afzethoeveelheden kunnen worden bepaald voor de periodes van de productlevenscyclus.
De werkbladen voor verwerking van de enquête vindt u onder Verwerking uitkomsten enquête.